Vaak krijgen we de vraag wat een katalysator waard is. We leggen het u graag uit. De waarde van een katalysator wordt voornamelijk bepaald door 2 aspecten. De hoeveelheid aanwezige concentratie van palladium en de hoeveelheid aanwezige concentratie van platinum. Benieuwd naar hoeveel uw katalysator waard is? Vul dan het formulier in en ontvang eenvoudig uw prijs.
Katalysatorwaarde.nl is dé specialist in de in- en verkoop van katalysatoren in auto’s. Door onze jarenlange ervaring in katalysator recycling krijgt u altijd een actuele en betrouwbare prijs voor uw oude katalysator terug. Afhankelijk van het automerk en type ontvangt u tussen de 150-900 euro voor uw katalysator.
Zoals eerder vermeld is de prijs van een katalysator gebaseerd op twee edelmetalen die aanwezig zijn in de katalysator. De katalysator is vaak aanwezig aan de onderkant van de auto. De twee edelmetalen in de katalysator zijn verantwoordelijk voor het zuiveren van schadelijke uitlaatgassen van auto’s. Naast deze functie zijn ze dus ook nog eens veel geld waard. De prijs van 1 kilo palladium is maar liefst verviervoudigd en is momenteel ongeveer €55.000 euro waard. Wij van katalysatorwaarde.nl halen het frame van een katalysator eruit en scheiden het platinum en palladium van het ijzer. Hierdoor houden wij de twee edelmetalen over. Hoe milieuvriendelijker de auto, hoe meer edelmetalen aanwezig zijn de katalysator. Neem bijvoorbeeld de katalysator van een Toyota Prius. Deze katalysator is meer geld waard, omdat deze autokatalysator meer edelmetalen bevat.
Geïnteresseerd in het verkopen van uw katalysator? Lees hier meer over het katalysator nummer. Kies eenvoudig uw merk auto en vul uw katalysatornummer in het formulier in om eenvoudig een prijs op te vragen.
Over het algemeen staan er nummers als: 6M51-5H270-CA of 96FB-5E211DM op. Maar ook soms met een onderdeelnummer dat begint met A, B, C of D. Bijvoorbeeld B716.
Over het algemeen staat hier niks op. Als het erop staat is het meestal rond de velsnaald. Als het zo is, is het vaak een combinatie van cijfers met letters erin. Denk aan bijvoorbeeld RFC5.
Bij katalysatoren van het merk BMW staan alleen cijfers op. Vaak met meerdere reeksen van cijfers. Deze reeksen beginnen vaak met 78, 77, 22, 17 of 75.
Bij een auto uit de Volkswagen groep is het soms dat er 1 of 2 onderdeelnummers op vermeld staan. Bij 1 onderdeelnummer is dit: 6N0 131 701 AT. Bij 2 onderdeelnummers is dit: 1J0 178 HA en 1J0 131 701 EA.
Bij de katalysatoren van een Fiat of Alfa staat het onderdeelnummer alleen met cijfers erop. Vaak beginnen deze met 60, 47, 77, 76 of 55. Denk bijvoorbeeld aan 46748414.
Over het algemeen hebben de katalysatoren van de Kia en Hyundai een combinatie van letters en cijfers. Denk bijvoorbeeld aan SDH 11.
Bij de katalysatoren van een Renault begint het onderdeelnummer met een C gevolgd door 2 of 3 cijfers of met een H. Denk aan bijvoorbeeld C81 of H 7700 1143 302.
Op katalysatoren van een Volvo staan vaak alleen cijfers. Denk aan bijvoorbeeld 30713330.
Bij katalysatoren van een Toyota kunnen dit alleen maar cijfers zijn, of een combinatie van letters en cijfers. Bijvoorbeeld 26050 of T03.
Bij een Peugeot of Citroën staat een merk op genaamd PSA. Het onderdeelnummer begint vervolgens met een K gevolgd door 3 cijfers. Bijvoorbeeld K202. Of er staat het merk Sevel op. Dan staan er alleen 4 cijfers op, bijvoorbeeld 8657.
De katalysatoren van een Opel beginnen altijd met de letters GM, gevolgd door 2 of 3 cijfers. Bijvoorbeeld GM 92.
Bij de katalysatoren van een Mitsubishi staan er 2 letters, of 1 letter met 1 cijfer op de katalysator. Bijvoorbeeld DJ of P2.
De katalysatoren van een Mercedes beginnen met KT, wat gevolgd word door 4 cijfers. Denk bijvoorbeeld aan KT 6033. Daarnaast beginnen de roetfilters altijd met PF met vervolgens 4 cijfers.